Start NU met bootcamp en sport de eerste 4 weken helemaal gratis!

Het vaststellen en voorkomen van diabetes

Diabetes type 2 en diens voorloper prediabetes zijn door de WHO in onze moderne samenleving aangemerkt als een pandemie. Diabetes, ooit gezien als een aandoening die hoorde bij ouder worden, grijpt nu om zich heen onder jongeren, vanwege ongezonde keuzes op het gebied van voeding en levensstijl. Het voorkomen van diabetes is het meest veelbelovend om deze stijging van gevallen tegen te gaan. Eén test is de gouden standaard geworden in deze publieke gezondheidscrisis: de hemoglobine diagnostische A1c- of HbA1c-test voor diabetes.

Welk A1c-niveau staat gelijk aan diabetes?

A1c is een wereldwijde geaccepteerde en accurate meting van de bloedsuikerspiegel van uw lichaam gedurende een periode van 2 à 3 maanden. De test gebruikt het eiwit hemoglobine uit rode bloedcellen en meet hoeveel glucose er mettertijd aan hecht. A1c is een percentuele waarde van de ratio tussen geglyceerde hemoglobine en normale hemoglobine. De A1c-niveaus voor diabetes moeten 6,5% of hoger zijn (47 mmol/mol). Verenigingen zoals de American Diabetes Association hebben de norm van het prediabetische A1c-niveau op tussen de 5,7% en de 6,5% (39 mmol/mol en 47 mmol/mol)1 gezet. Deze bandbreedte fungeert als een voortijdige waarschuwing en helpt artsen en patiënten om strategieën voor het voorkomen van prediabetes en diabetes type 2 te bespreken. Velen hebben de mogelijkheid gekregen om niet alleen hun bloedsuikerspiegel te controleren maar ook om prediabetes tegen te gaan, voordat het zich verder ontwikkelde tot diabetes. Mensen die kracht ervaren door op de hoogte te zijn van hun A1-niveau kunnen controle houden over hun toekomstige gezondheid

 

diabetes voorkomen

Manieren om diabetes te voorkomen?

Het goede nieuws voor mensen wiens A1c-niveau prediabetes is, is dat het 100% terug te draaien is. Verschillende maatregelen om diabetes te voorkomen kunnen makkelijk in uw dagelijkse routine worden opgenomen. Verandering van dieet, bepaalde voeding, activiteit en sporten zijn bewezen manieren om diabetes te voorkomen. Diabetes type 2 manifesteert zichzelf als een verstoring van de wijze waarop uw lichaam energie opslaat en gebruikt. Metabolische verstoringen zijn complex. De onderliggende biochemische mechanismes van diabetes zijn nog niet volledig duidelijk maar de oorzaken van diabetes type 2 zijn eenvoudig en welbekend. De zeer hoge energiewaarde in het voedsel dat wij dagelijks consumeren, het lage energieverbruik van onze zittende lichamen, gecombineerd met een onbalans van de voedingselementen in wat we eten, creëert de perfecte stormvloed die heeft geleid tot de landelijke diabetespandemie. De grotendeels cultureel bepaalde routines doorbreken, herdefiniëren en verbeteren is de sleutel tot het voorkomen van diabetes.

 

Diabetes voorkomen door te sporten

Een geweldige manier om prediabetes en diabetes te voorkomen is door regelmatig te sporten. Een combinatie van overmatige voedselinname over een lange periode en een gebrek aan lichaamsbeweging leidt tot hyperglykemie, en is bovendien de hoofdoorzaak van de stijgende obesitascijfers. Door fysieke activiteit stijgt niet alleen de productie van insuline maar traint ook uw lichaam om de energiereserves efficiënter op te slaan en de resistentie tegen insuline te verhogen. Heeft u wel eens een hoofd vol watten en realiseert u zich dat de fiets staat te verroesten of kunt u zich niet herinneren wanneer u voor het laatst uw hardloopschoenen heeft aangetrokken? Een van de tekenen van A1c-niveaus voor diabetes is mentale traagheid. Maar u hoeft niet op de diagnostische drempel te zitten om de effecten van hoge bloedglucose te voelen. Sporten is essentieel voor de metabole gezondheid en mentale scherpte. Er zou evenveel energie in als uit moeten gaan.

 

Hardlopen bij Bootcamp Coach in de Haarlemmermeer

Hoe prediabetes teruggedraaid kan worden

Prediabetes is 100% terug te draaien. Een gezond dieet eten en consistent deelnemen aan lichamelijke activiteit kan prediabetes terugdraaien. Het proces begint met kennis van uw eigen A1c-niveaus, zelfbewustzijn met betrekking tot uw levensstijl en gewoontes die de resistentie tegen insuline verhogen en inzet om de uitdaging aan te gaan. Het begin van prediabetes uitstellen, voorkomen of terugdraaien ligt volledig binnen eenieders bereik. Eenvoudige en bewezen veranderingen van de levensstijl die nodig zijn om gewicht te verliezen zijn bijvoorbeeld 5 dagen per week 30 minuten lopen en een dieet volgen dat rijk is aan gezonde vetten, eiwitten en vezels en arm aan geraffineerde suikers en koolhydraten.

 

De Zinzino HbA1c-test

Het beginpunt voor het voorkomen van diabetes is kennis. De Zinzino HbA1c-test onderscheidt zich door een uitgebreide vragenlijst over uw levensstijl te combineren met data uit een bloedtest. Data uit laboratoria krijgen een context met een beoordeling van uw levensstijl om een persoonlijke gids op te stellen met betrekking tot dieet, supplementen, sporten en lichamelijke beweging. Het resultaat is een samenhangende reeks aanbevelingen op basis van uw individuele behoeften. De gedroogde bloedvlekkentest is eenvoudig, gemakkelijk mee te nemen en gemakkelijk op te sturen. De test is ontworpen en verwerkt door Vitas Analytical Services A/S, een vooraanstaande leverancier van laboratoriumdiensten, volgens de specificaties van Zinzino. De alles-in-één Zinzino HbA1c-test levert belangrijke inzichten over de bloedglucoseregulatie waarmee u de toekomst van uw gezondheid in eigen hand kunt nemen.